GR21 Le Havre naar Le Tréport

Het is geen gewoon jaar waar we jaarlijks richting Scandinavie trekken door tal van maatregelen. dus na de moeilijke beslissing te nemen van een trekking te doen kort bij huis,het werd het de GR 21 die de de twee France havensteden verbind via de kust ofwel Côte d’Albâtre genoemd. het Grote Routepad loopt langsheen de mooie witte kliffen die prachtige uitzichten teweeg brengen.

Dag 1: Le Havre tot Criquetôt

De dag begon vroeg alles was gepakt en gezakt, het werden stevige wandeldagen en de eerste was meteen een mooi stukje welgeteld 32 kilometer, de eerste kilometers doorheen de stad waren wat aan de saaie kant, maar zodra ik in het Stadspark terecht kwam werd het fun, tussen de natuur en weg uit de drukte.

Forêt de Montgeon

Midden in het Forêt de Montgeon is een grote vijver waar vis, schildpadden en gevogelte hier de weg vinden, ik hou even pauze en vervolg hier het pad, die heel slecht aangegeven staat als ook verderop zie ik dat de GR markeringen zijn verdwenen. Eens uit het stadspark vallen ze terug op, weide en koetjes en verderop terug bos prachtig even afdalen en onder de drukke 4 vaks heen en langs een klein beekje en tuintjes kom ik in Parc de Rouelles terecht waar er een splitsing met de GR2 bevindt. erna volgt een saai stuk doorheen Montvillers, net aan de rand van het stadje is een bankje met een pleintje achter de oude vestingmuren waar de voetjes even mogen rusten en een hapje ter beschikking komt.

Vanaf nu is het op de buiten te doen, een smal pad brengt me al klimmend op een plateau terecht met zicht op de stad.

De GR wemelt zich door de velden langs de hoeves van de Caux waar hoevedieren zich heerlijk vertoeven. doorheen Rolleville gaan we oude sporen over en een beekje klimt het pad zodanig dat ik boven even moet uitblazen en tergelijk een sapje bezig op een oude boomstronk, eens weer op adem zet ik de route terug verder doorheen de velden mais aan de ene kant en bos aan de andere kant.

Ik kom uit in Turretot bij een Kerkje waar ik terug pauze neem. de laatste loodjes richting Criquetot wegen het zwaarst.

kerkje bij Turretot

Einde van de dag het zit er op: Eindstation

Afstand: 32,35km
Stijgen/dalen: 435/437m
Wandeltijd: 5h24
Startpunt: Le Havre Jardin Suspendu

Overnachting: Busje(of eventueel tent op startpunt dag2)

Dag 2: Criquetot tot Yport

Nadat men Beste vriendin, me terug dropt bij het beginpunt in Criquetot, gaat de 2e dag van start onder een stralende zon en laag tegen de vlakte dauw, het is fris maar met de zon op het snoetje merken we hier weinig van. Na enkele kilometers door open velden en doorheen het dorpje Gonneville la Mallet kom ik terecht op een heerlijk stukje langsheen bos en veld, de geur van de herfst hangt hier letterlijk in de lucht zalig is dit.

In Le Tilleuil vergezeld men beste vriendin Janne me in de tocht richting de kust in de verte zien we de vuurtoren van Antifer en het kerkje Notre-Dame-de-la-Garde van Etretât. het is een prachtige zondag met een mooie blauwe hemel en prachtige verzichten.

zicht op Phare d’Antifer

Eenmaal aan de kustlijn, niets dan mooie witte kliffen zalig, het is wel wat druk langsheen de bekende falaises van Etretât.

ik en Janne met de Falaises van Etretât

Op de zeedijk is een mondkapje verplicht wat de uiteindelijke klim met rugzak zeer zwaar maakt. eens boven aan het kerkje is het zicht even super als dernet aan de andere zijde van het stadje, we vervolgen onze weg iets verder uit de drukte en nemen een relaxte pauze met een super zicht langsheen de kustlijn met z’n witte kliffen.

breathtaking view

Het uitzicht is enorm, het pad vervolgt zich richting Benouville waar enkele huisjes en boerderij bevinden, we dalen af richting een valleuse om vervolgens via trapjes weer de hoogte in te gaan, eens terug boven is het zicht op Yport idem zoals in Etretât adembenemend.

zicht op Yport en de Falaises

Eens aan gekomen in Yport is het tijd voor een frisse Pint te pakken aan de kust tussen de oude vissersbootjes. Na ons teusje of 2 ging ik richting de Camping le Rivage die langsheen de GR 21 ligt met het een prachtig zicht op Yport en de falaises. ik neem afscheid van Janne die terugkeert met men busje richting België, het was een leuke maar pittige wandeling. Ik sla men tent op.

Camping le Rivage

en geniet nog van de mooie zonsondergang en avondwandelingtje en fotomomentjes.

Afstand: 27.39km
Stijgen/dalen: 436/519m
Wandeltijd: 5h30
Startpunt: Criquetot, Rue de Mondeville
Overnachting: Camping Le Rivage

Dag 3: Yport tot Saint-Martin-aux-Buneaux

Dag 3 Start in de vroege ochtend met het koken van water voor men verse koffie met de prachtige kleuren van de zonsopgang kan de dag niet meer stuk. ik recupereer de GR21 vanaf de camping af richting kust en klim via het dorp terug de kliffen op links is het zicht op de blauwe zee formidabel en vissersbootje waant zich een weg door het kanaal, iets verderop zijn ze de mais aan het pikdorsen.

Al heel vlug kom ik aan in Fecamp. Langzaam daal ik af richting de kustlijn en zicht op de Port, de zeilbootjes genieten idem als ik van de stralende zon, ik doorkruis het kleine haventje, en vervolg men weg, net voor ik terug begin te klimmen hou ik halt bij een pitoresk klein cafétje en drink er een lekkere koffie. een stevig klimmetje gaat voor niets eens boven kom terug aan een kerkje en een historische plek met tal van Bunkers of wel Blockhauses van WOII. op Cap Fagnet krijg je een mooi uitzicht op Fecamp en ver daarbuiten.

zicht vanop Cap Fagnet

Het GR pad vervolgt zich richting Senneville, Eletot, Saint Pierre en Port waar na het afdalen zo’n 250 kleine trapjes terug naar boven leiden. de route vervolg golvend door het terrein, al snel kom ik, in Les Grands Dalles waar ik aanklop bij een huis om men water bij te vullen mits het zo warm is verdampt het vlug :), hier staat Sente des douaniers aangeduid ofwel GR21, hop richting Les Petites Dalles waar er op het kleine pleintje een kraampje staat en ik een lekkere frisse pint pak, ik spreek even met de kraamhouders en andere wandelaars van Bordeaux die ook een drankje nuttigen en een dagje getoured hebben.

Na men lekker sapje en praatje in de bakkende zon gaan we weer op pad, volgens de gpx loopt het pad richting Sassetot, maar ik volg gewoon de signalisatie en kom uit bij Camping Les Mouettes, waar ik men tentje een lekkere douch enzo nuttig. Ik kom aan de praat met camping eigenaars en mag er men Ricard opdrinken in hun bungalow en vertel over de voorbij avonturen. hop tijd om naar de tent te gaan en wat te recoveren Slaapwel.

Afstand: 27,97km
Stijgen/dalen: 623/541m
Wandeltijd: 6h00
Startpunt: Camping Le Rivage
Overnachting: Camping Les Mouettes

Dag 4 Saint-Martin-aux-Buneaux tot Saint Valery-en-Caux

De dag start terug met een koffie aan de tent en een extra die ik kreeg van Camping bewoners waar ik men opgeladen batterij van men camera terug kreeg :). lets go voor een kortere dag vergeleken met de vorige, een zonnige dag met dauw links en rechts van het pad wat wil je nog meer.

Het pad loopt doorheen lege velden met enkele windmolens, als snel begin ik af te dalen richting Veulettes-Sur-Mer, waar een oud kerkje zich tussen de bomen laat opmerken, ik vervolg tot ik op een groot kruispunt kom, hmm geen markeringen, ik vervolg rechtdoor enkele trappen op en kom terug op het GR-pad, maar dit keer terug richting binnenland, dus keer ik het eerste straatje links terug richting de kust :), waar ik op op de zeedijk uitkom met het kiezelstrand en enkele typische huisjes.

kerkje van Veulettes-Sur-Mer

Eens de kustlijn afgestapt vervolgt het pad al klimmend zich door een soort kleine tour waar er luchtafweergeschut stond, wederom prachtig uitzicht op deze mooie dag.

zicht op kustlijn

Al vlug ben ik Conteville, waar het misloopt en ik op de GR211 uitkom al snel kom ik tot de conclusie dat iets niet klopt, gelukkig maar, op een kruispunt staat er een kruis en een pijl naar links, maar aan de andere kant gewoon rechtdoor dus duidelijk een slechte signalisatie hier. het draait rond de middag tijd om een soepje te drinken langsheen het pad en men tent wat open te leggen om te drogen.
Ik hervat de wandeling langsheen een drukke weg alsook een kerncentrale terug een grindweg en vervolgens een lang stuk asfalt die zich zich uiteindelijk aftakt in een kleinder pad, Saint-Valery-en-Caux is in zicht. ik daal verder af waar ik een kamer heb geboekt in hotel de la Poste. klein kamertje zonder luxe. S’avonds laat ik me verwennen met lekkere mosseltjes en een frietje, super lekker.
Na het avondmaal ga ik nog op stap en geniet bovenaan bij een monument met zicht op de verlichte stad. Slaapwel.

Afstand: 21.08km
Stijgen/dalen: 153/222m
Wandeltijd: 4h16
Startpunt: Camping Les Mouettes
Overnachting: Hotel de la Poste

Dag 5 Saint Valery-en-Caux tot Quiberville

Goeiemorgen, de dag start met een stevig ontbijtje in het hotel gepakt en gezakt, begin ik aan een somberige dag maar daarvoor niet minder mooi, het zicht langsheen de witbruine kliffen valt terug dadelijk in het oog terwijl ik St Valery achter me laat en al snel in Ectot en vervolgens Manneville-ès-Plains net hiervoor moet er een drukke weg gekruist worden. eenmaal in het dorpje is het kerkje en een mooi vijvertje, net als ik buiten het dorp kom begint het te regenen tijd voor de regenjas aan te doen.

kerkje in Manneville

De grote weg terug kruisen richting de kustlijn, en na enkele kilometers kom ik in Veules-Les-Roses.
Bij een parkje met een Bunker als uitzicht maar veel is er niet te zien door de mist en regen. De hevige regenval neemt wat van de courage af, maar al snel komt hier en daar een mooie verdoken watermolen tevoorschijn die het stromende water laat knetteren doorheen de beekjes langsheen het pad, kleine kanaaltjes, mooie groene algen en watergras vloeien mee in de richting van het water, het pad vervolgt en verdwijnt achter de huizen richting
Sotteville-sur-Mer. Via het kerkje richting de kust kom ik terug bij de kliffen terecht waar een trap zich naar beneden waant zo’n 250 trappen richting de zee 🙂 even naar beneden de kustlijn afgluren, eens terug boven is het tijd voor een soepje en wat recuperatie van de lastige trappen terug naar boven, het pad vervolgt zich verder Saint-Aubin-sur-Mer.

In Saint-Aubin, is er nauwlijks iets te beleven, een lokaal frituurtje is er nog open dus even tijd voor een hapje en sapje 🙂 na wat praten met de locals gaan we verder langsheen de kust met enkele viskraampjes die allemaal dicht zijn, lichtklimmend gaat het richting een oude bunker die half over de klif hangt, iets verderop blijkt 2 weken voorheen nog een bunker op het strand gevallen te zijn, ik buig rechts af, waar blijkt een vliegbaan zijn van de Duitsers zijn geweest, ik steek de grote baan over en vervolg de route tussen weiland en bos en verdoken bunkers in het bos, dankzij de geocaches zijn deze ter ogen gevallen.

Ik kom toe in Flainville een klein boerengehucht met een mooi kerkje uit de 13de Eeuw en Pigeonier en Manoir, veel is er verder niet te zien, ik draai links af richting Quiberville waar de donkere wolken me opwachten, eenmaal toegekomen op de Camping begint het water te gieten, de tent staat niet recht maar ben weeknat, niet zo erg, ik ga richting de zee waar de golven zich stormstotend op het kiezelstrand storten met men natte kledij en voetjes in het water zalig, zicht op de kliffen en de regendruppels en in de verte een zonnestraaltje.
terug op de camping neem ik een warme douche, men natte kledij in de droogkast, en richting de tent om een hapje te koken, tijd om wat nog kijken hoe de route morgen loopt en tijd voor bed.

Afstand: 25.50km
Stijgen/dalen: 252/177m
Wandeltijd: 5h45
Startpunt: Hotel de la Poste
Overnachting: Camping de la plage

Dag 6 Quiberville tot Puys

Dag 6 begint als gewoonlijk met een koffietje en een mooie zonsopgang wat meer heeft een mens nodig, zalig opstaan dit, de tent opbergen onder een sky on fire effect door de zon en wolken, een echt spektakel. De wandeling begint licht klimmend door mooie bebossing met herfstkleurende blaadjes rondom richting Sainte-Marguerite-sur-Mer via cap d’Ailly waar een mooi vuurtoren staat met een koperen koepel, eenmaal doorheen het bos en een opengebied met zicht op de blauwekleurende zee, kom ik toe bij het kerkje van Vasterival die meteen zicht geeft op Pourville-sur-Mer en Dieppe.

Doorheen enkele bossen en kleine reservaatjes brengt de route me tot le Blanc Patis een kleine inkeping tussen de witte kliffen waar vissers en strandwandelaars zich laten uitwaaien, tussenin neem ik even de tijd om een soepje te koken, nadien kom ik al snel in Pourville-sur-Mer uit op een Canadese kerk memorial, langsheen de dijk loopt de GR21 verder, hier kan je de korte versie nemen richting Dieppe of de verlengde versie ik kies voor de lange versie en ga terug richting het binnenland, ik stop nog even bij een lokale bakker achter een croissant en eet die op langsheen de dijk genietend van het zicht.

Zo, na het genieten van de lekkere croissant en het prachtig uitzicht gaat de route verder richting Bernouville, achter me is het zicht adembenemend, de blauwe hemel de groene bebossing de grazende koeien en de blauwe zee, een echt schilderij.

Bovenaan de klim, in de zon neem ik pauze en gooi de tent uit om wat te drogen, de koeien komen nieuwsgierig kijken welke toeschouwer er geniet van het uitzicht, het pad vervolgt zich langs het kasteeldomein afdalend richting Hautot-sur-Mer die aan Dieppe grenst, na enkele trappen op en neer kom ik uit bij het Kasteel van Dieppe, kerktorentjes en klokken steken uit boven de stad. doorheen de drukke winkelstraat waar het mondmasker verplicht is loopt het Gr-pad verder richting de jachthaven, aan de Fontein hou ik even halt en neem er een lekkere frisse pint op de hoek in de stralende zon. Langsheen de bootjes en sluis gaat het pad klimmend richting ND de Bonsecours, waar je een mooi uitzicht hebt over de stad maar deze keer van de andere zijde, ook is er een picknicktafel voorzien.

de GR21 vervolgt zich langsheen de kliffen richting Puys waar ik een chambre geboekt heb. Links van me komt een grote ferry binnenvaren, iets verderop aan het kleine kustplaatsje Puys nog even voor de kliffen poseren en genieten van het zicht, het weer begint terug om te slaan, nog een klein duwtje richting de Chambre d’Hotes, een lekkere douche en lekker bed, in de voortuin geniet ik nog even van de laatste zonnestraaltjes maar het duurt niet lang voor ik terug richting de kamer ga, even surfen en een film zien en bedtijd.

Afstand: 27.94km
Stijgen/dalen: 571/570m
Wandeltijd: 6h00
Startpunt: Camping de la plage
Overnachting:
Chambre d’hôtes Villa Carlotta

Dag 7 Puys tot Le Tréport

De Laatste loodjes wegen het zwaarst, maar dit valt wel mee gezien de voorbije dagen het prachtig en redelijk weer was, ik vertrek smorgens na men ontbijtje terug richting de kustplaatsje om de GR21 te hervatten, al snel kom ik in Bracquemont aan, open velden en zicht op zee, hier stuit ik op een gesloten poort maar de route loopt normaal gezien langshier, ik ben wat verbaast maar een klein stukje prive? Verderopzicht op mooie witte kliffen die uitpieken boven de zeespiegel evenals het pad is goed zichtbaar doorheen het hoge gras. ik daal af richting val de Prêtre met zicht op de groenwitte kliffen en onstuimige zee de wind raast langsheen de kust. Langsheen Berneval-le-Grand en St-Martin-Plage vervolgt de route maar het weer wordt echt onstuiming en beslis om even te schuilen in de openbare toiletten bij de Plage. na zo’n 20 minuten beslis ik om verder te gaan de hevige regen is gestopt maar de wind raast nog steeds langs de kustlijn, eenmaal boven bij het mariabeeld dat waakt over St-Martin is een mooi zicht op het dorpje niet te missen.

Na het saaie stuk bij Vassonville en de Nucelaire plant van Penly komt het uitwaaien terug op de eerste plaats duingrond kliffen en zicht op zee, tijd om pauze te houden op dit 6 kilometer lange stuk en te genieten.

Criel-sur-Mer komt dichter bij, maar door de erosie is er een deviation van het GR-pad aangeduid, maar daarom niet minder mooi, doorheen bebossing en paadjes langsheen struikgewas kom ik langs de achterzijde op Criel uit, onderweg had ik een loper tegengekomen die me ondertussen al had bijgebeend en een stukje meewandelde.

Doorheen Criel-plage en Mesnil-val vervolgt het pad op en neer terug in openveld via een boerenwegeltje kom ik op een T geen indicaties dus maar rechts weg want links ligt de grote weg, juist gegokt kom ik in Floques de GR indicaties terug tegen, de weg vervolgt richting eindpunt via de achterbuurt van Le Tréport kom ik op de dijk terecht waar een pijl staat met afstanden. hier een zalig moment de zonnestraaltjes komen doorheen het wolkendek en op zee. Le Tréport en het eindpunt zijn in zicht, de Normandische vlag wappert fel met de witte kliffen van de Côte d’Opale op de achtergrond. Het gevoel dat door je lichaam gaat om deze tocht tot een goed einde te brengen is enorm en onbeschrijfelijk, de tranen schieten in de ogen van geluk. al snel begint de snel begint de avond te vallen, een avondfoto en een lekkere fruit de mer in le Homard Blue met Janne die me komen ophalen is maakt de trip af.

Afstand: 32.07km
Stijgen/dalen: (geen accurate meters)
Wandeltijd: 8h00
Startpunt: Chambre d’hôtes Villa Carlotta
Eindpunt:
Le Tréport – Station Mers-les-Bains

Bedankt om het lezen, mochten er verdere vragen zijn, of gpx bestanden nodig zijn, stuur gerust een mailtje.