rondje Heuvelland Streek GR

hmmm goeiemorgen, ik sta op maak me een lekker omeletje klaar met spek champignons en beetje kaas gekruid met himalayazout en provenciaalse kruiden en een grote tas lekkere koffie, ik open het rolluik, brrr het ziet er fris en regenachtig uit, maar dat houd me uiteraard niet binnen, al snel maak ik men klein rugzakje klaar, paar boterhammen, beetje beleg, men camera, me wandelschoenen aan, en hop ik ben ermee weg althans toch eventjes met men wagen buiten de stad en ik beslis om even het liften te proberen :), met succes, achter een auto of 4 ben ik opgepikt door een lokale bewoner uit Westouter waar onze uiteindelijke tocht begint.

Eenmaal gedropt vertrek ik vanaf de markt rechts weg de GR5a en tweebergen wandelroute meevolgend na een tal meters ben ik buiten de bebouwde kom en volg ik een grindweg licht hellend richting scherpeberg althans in het verzicht op de achtergrond, al snel krijg ik te maken met een stevige wind die zich over de velden en het gras al golvend beweegt, ik strek men armen uit men vinger open en voel de windenergie langs men handen glijden, prachtig gevoel was dit, even later komt ook de zon op de proppen, wat een energie lading krijgen we toch binnen van moeder natuur, ik benut ze ten volle want ik heb een mooi tochtje ingepland :).1580665366434_adobe9221828543313440198.jpg
Ik vervolg men pad dus verder tot ik een gegeven moment op een mooi punt ben die mij een mooi zicht geeft over Poperinge en omstreken,1580665522536_adobe8842742642305911952.jpg
even de fotolens testen hmm het geeft me een goed beeld van hoe mooi dit nabije stukje natuur is :). even later kom ik voor een keuze, een T kruispunt ik neem links de Streek GR-route mee in top er is een locatie voorzien om even te genieten en het stopt niet bij 1 relaxpunt om even te liggen er volgen er nog, de route daalt verder af via een tal van trapjes opgelet hier bij vochtig weer het kan er glad zijn op de houten constructies die begroeid zijn met mooi maar gevaarlijk mos :p.

op het einde van deze houten constructie kom ik een steenmannetje tegen 🙂 hmm ben ik verdwaald, zit ik de bergen, althans de vlaamse 🙂 erna volg ik links weg en komt de scherpeberg meer en meer dichterbij, de streek GR, neemt hier wel de mooiste routes in beslag :), langsheen het struikgewas waar de mussen zich in verschuilen en de mooie druivenranken die nog kaal staan vervolgt mijn weg tot aan de scherpeberg, waar een mooi panorama te bewonderen is terwijl ik men eerste boterham en een pauze neem op het bankje prachtig dit, het zicht op de Kemmelberg en andere steden/dorpen, enkele informatie bordjes staan er over de geschiedenis van de streek en alsook welke dorpen zich waar bevinden in de verte.

1580666179978_adobe8013383520958424.jpg

hop hop, de camera staat niet stil enkel de voetjes terug op gang krijgen, ik daal verder linksaf en kort rechtsweg  tussen het struikgewas en het modderige pad, tot een geasfalteerd stuk tot ik op deen Kruispunt kom waar de Streek GR rechtdoor loopt en de GR naar rechts, ik neem rechts weg GR5a die me via de mooie douvevallei en het Eeuwenhout brengt, de route is zo modderachtig dat men schoenen soms niet meer zichtbaar waren, ik daal af en stijg verderop tussen de berkeboompjes tot ik terug op een grindweg kom die me via de achterkant van Loker brengt tot aan Chateau de Locre, ik paseer het kasteel en moet even over een gevaarlijke weg dwarsen, tot ik terug op een binnenwegje kom, even later verlaat ik de GR5a die rechtdoor loopt en ik die links afsla, de leidt tot bijna aan de grens, ik laat de grens voor wat het is en vervolg rechtsweg richting de zwarteberg omhoog wederom een modderig pad, ik neem even rust bij een klein bankje net achter een begrazingzone.

Ik vervolg men route na de korte pauze een boterham en een slokje, al klimmend kom ik aan het zelfde infobord als voorheen, hier neem ik linksweg richting zwarteberg, en kom ik zo bijna onder de kabelbaan terecht, op de T neem vervolg ik men route via de bordjes 59-60 en opvolgend,


via trapjes en en modderige paden kom ik uit op de drukke winkelstraat van de zwarteberg, die ik links voor een kleine 50 meter even later verlaat rechts een klein paadje tussen de winkels door die me doet afdalen aan de andere kant om zo terug te keren in de richting van de rodeberg, op het einde sla ik links weg een ander modderig pad afdalend in tot beneden rechts zo in de richting van de Rodeberg, hier vervolgt de Streek GR terug zen route al zichzaggend langsheen de Rodeberg kom ik aan een T, waar ik links richting Kosmos neem die links een panorama bezorgt terug op Poperinge en omstreken en rechts van me het oude recreatie domein de Kosmos. ik kom uit bij de Cabarne, de gastheer Arne verwelkomt iedere zondag rond 14h30 tot 18h00 met een mooi assortiment van jenevers in de winter en andere drankjes uiterraard alsook lekker gebakken wafeltjes, hier kun je lekker even op energie komen van de toffe sfeer met zitbankjes alom en een mooi uitzicht uiterraard. zeker een bezoekje waard dus op jullie tocht in en rond de Rodeberg.

1580668838869_adobe7023304383935208657.jpg
1580668848584_adobe8483841472232437970.jpg
zo na meen lekker opkickertje vervolg ik men route afdalend richting Westouter waar men tochtje eindigt. een kleine 20 kilometer, zo bedankt voor het lezen en tot de volgende wandeling.

Technische details.
Afstand: 19.62km
Stijgen/dalen: 468/492m
Wandeltijd: 3h25
Startplaats: Westouter
1580669604815_adobe8431748926439119591.jpg

One thought on “rondje Heuvelland Streek GR

Leave a comment